Pijte a zacvičte si: pár rad jak neusnout za volantem…

Je řada činností a věcí, které člověka dokážou dokonale uspat. Třeba dlouhá návštěva u tchýně, nepříliš zábavný film v kině nebo nedělní politická debata na veřejnoprávní televizi. Jenže věc se má tak, že když v takové situaci začnete na chvíli klimbat, tak se nic tak hrozného nestane. Když nejde o život, nejde o nic, jak říká známé přísloví. Jenže jsou i takové okamžiky, kdy o život jde. A to je třeba tehdy, když usnete za volantem, byť jen na malou chvilku.

Já osobně jezdím dost často dlouhé trasy o několika stovkách kilometrů. Navíc se snažím jezdit povětšinou v noci, kdy jsou prázdné silnice a dálnice přece jen tolik nehrozí možnými kolonami. Takže jistě chápete, že je pak docela oříšek za volantem neusnout. Proto jsem si už také vymyslel několik takových triků, které mi pomáhají, když se mi klíží oči a začínám pociťovat únavu.

Prvním pravidlem bych řekl, že je se nepřemáhat. Když opravdu cítíte únavu, nesnažte se s ní za každou cenu bojovat a přetlačit jí na sílu. Najděte si odpočívadlo, kde auto alespoň na hodinku zastavíte, sklopíte sedadla a dáte si dvacet. Vždycky je samozřejmě lepší, když v případě únavy máte komu předat volant, aby se mohlo pokračovat bez přerušení. Když ale spolujezdce nemáte, věřte, že odpočívadlo to fakt jistí – už ten název tomu přece napovídá.

Druhé pravidlo je snažit se únavě předcházet. Pokud tedy víte, že vás čeká delší cesta, je dobré se před ní dobře vyspat, alespoň těch doporučených 8 hodin. Také nebývá dobře jíst před cestou těžší a vydatnější jídla, protože ta mají také tendenci člověka utlumit. Jak ostatně říkal známý český spisovatel Karel Poláček: „Po českém obědě seděti a tupě zírati,“ takže pokud před sebou máte delší cestu, zkuste raději salát nebo lehké italské těstoviny. Obojí je lepší volba než tučná a těžká kachna s knedlíkem. Dobrý způsob, jak předejít únavě je také dodržovat pitný režim, protože i nedostatek tekutin může mít vliv na pocit únavy. Nehledě na to, že špatný pitný režim vám může způsobit i bolesti hlavy, což je to poslední, co byste při jízdě potřeboval ke štěstí. Za pitný režim bych ovšem nepovažoval smrťáka v podobě hrnku dvojitého turka, protože ten vás ještě více odvodní. Navíc já třeba zrovna patřím mezi ty lidi, které nikdy ani sebesilnější káva nedokáže nakopnout. Takže bych z vlastní zkušenosti spíš doporučoval obyčejnou vodu bez bublin, ideálně lehce chlazenou.

Pamatujete si na populární pořad „Cvičme v rytme“? No, pokud ne, tak si možná pokuste vzpomenout, protože lehké cvičení nebo strečink je také dobrá věc, jak předejít únavě. Mám to vyzkoušené! Před delší cestou na Slovensko si dám pár dřepů (a je mi celkem jedno, co si o mě myslí ti, kteří na to třeba koukají), pak chvíli kroužím rukama a zhluboka dýchám. Má to tu výhodu, že se mi rozproudí krev a okysličí mozek, takže se pak lépe soustředím na jízdu a jsem na ní více ve formě.

Existují i další triky. Mám třeba známého, kterému pomáhá pocit únavy za volantem překonat to, že cucá jedny nejmenované bylinné bonbóny, pojmenované po známém skladateli. A je pravda, že kdykoli k němu sednu do auta, má v přihrádce ve dveřích vždy nachystaný pytlíček. Já to zkoušel, ale žádné zázračné účinky jsem na sobě nepozoroval… Takže se při delších cestách i nadále řídím tím, že se před jízdou pořádně vyspím, pak si dám lehké jídlo, protáhnu si tělo a pravidelně piju vodu.

Co naopak pocit únavy ještě prohlubuje je, když vás neohleduplní protijedoucí řidiči oslňují špatně seřízenými světlomety. Přitom si všichni každoročně můžeme nechat zkontrolovat a seřídit světlomety zcela zdarma v rámci různých akcí, jako je například Vidět a být viděn..

A jaké jsou vaše tipy a triky, jak zabojovat se zrádným mikrospánkem? Bud moc rád, když se se mnou o ně podělíte v diskusi…

 

 

Komentář

Please be polite. We appreciate that. Your email address will not be published and required fields are marked